John Cage seçme yazılar / yayına hazırlayan ve çeviren Semih Fırıncıoğlu
By: Cage, John.
Publisher: İstanbul : Pan Yayıncılık , 2011Subject(s): Sanatçılar -- Sanat, MüzikGeneral note: “Sanatta 20. yüzyılın başlarında Avrupa'da Fütürizm ve Dada akımlarının yer almış olduğunu, resimde 19. yüzyılın son çeyreğinden başlayarak neredeyse on yılda bir yeni bir radikal akımın ortaya çıktığını, özellikle görsel sanatlarda son derece yoğun tartışmaların yer aldığını unutmamak gerekir. Genel olarak sanatlarda duygulandırma yerine düşündürme ve aydınlatma eğilimi öne çıkmaktadır. Akılda tutmamız gereken bir şey de Cage'in doğduğu yıllarda olağanüstü bir dünya savaşının olup bittiği ve bestecilerinin birkaç yüzyıldır klasik batı müziğini tekelinde tutmuş olduğu Almanya'nın bu savaştan yenik çıktığıdır. Doğrudan müzik geleneğine baktığımızda da, aşağıda açıklamaya çalışacağım gibi, Cage geleneksel tonaliteye isyan ortamında (ve isyanın elebaşıları Stravinsky ve Schönberg'in Avrupa'dan kaçıp Amerika'ya geldiği dönemlerde) müzik yazıyor. Birçoğu gibi ben de Cage'i birinci dizisel müzik döneminin sonunda atılması anlaşılır bir adım olarak görüyorum. Farklı olan, Cage'in yerinde durmaması, bir değil art arda onlarca adım atmış olması ve kanımca birçok açıdan dünyanın hâlâ ulaşamadığı bir yerlere gitmesidir.” General note: Çağdaş Sanatta Müzik ve Ses Semineri – Rana Gediz İrenItem type | Current location | Home library | Call number | Status | Date due | Barcode |
---|---|---|---|---|---|---|
Books | Arter Kütüphanesi Arter Kütüphanesi | Arter Kütüphanesi | 709.2 CAG 2012 (Browse shelf) | Available | 102690 |
“Sanatta 20. yüzyılın başlarında Avrupa'da Fütürizm ve Dada akımlarının yer almış olduğunu, resimde 19. yüzyılın son çeyreğinden başlayarak neredeyse on yılda bir yeni bir radikal akımın ortaya çıktığını, özellikle görsel sanatlarda son derece yoğun tartışmaların yer aldığını unutmamak gerekir. Genel olarak sanatlarda duygulandırma yerine düşündürme ve aydınlatma eğilimi öne çıkmaktadır. Akılda tutmamız gereken bir şey de Cage'in doğduğu yıllarda olağanüstü bir dünya savaşının olup bittiği ve bestecilerinin birkaç yüzyıldır klasik batı müziğini tekelinde tutmuş olduğu Almanya'nın bu savaştan yenik çıktığıdır. Doğrudan müzik geleneğine baktığımızda da, aşağıda açıklamaya çalışacağım gibi, Cage geleneksel tonaliteye isyan ortamında (ve isyanın elebaşıları Stravinsky ve Schönberg'in Avrupa'dan kaçıp Amerika'ya geldiği dönemlerde) müzik yazıyor. Birçoğu gibi ben de Cage'i birinci dizisel müzik döneminin sonunda atılması anlaşılır bir adım olarak görüyorum. Farklı olan, Cage'in yerinde durmaması, bir değil art arda onlarca adım atmış olması ve kanımca birçok açıdan dünyanın hâlâ ulaşamadığı bir yerlere gitmesidir.”
Çağdaş Sanatta Müzik ve Ses Semineri – Rana Gediz İren