Normal view MARC view ISBD view

Mat Collishaw : Hayalet Görüntü = Afterimage / küratör = curator Başak Doğa Temür

Publisher: İstanbul : Arter, 2 Mayıs - 11 Ağustos 2013 | 2 May - 11 August 2013Subject(s): Sergiler -- Rehber -- Mat Collishaw -- Arter İstiklal - İletişim - Medya ve Pazarlama - Sergi görsel kimliği | Exhibition -- Mat Collishaw -- Arter İstiklal - Communication - Media and Marketing - Exhibition visual identityOnline resources: Mat Collishaw : Hayalet Görüntü - Rehber | Mat Collishaw : Afterimage - Guide General note: Arter'de 2 Mayıs–11 Ağustos 2013 tarihleri arasında İngiliz sanatçı Mat Collishaw'un Türkiye'deki ilk kişisel sergisi yer aldı. Küratörlüğünü Başak Doğa Temür'ün üstlendiği Hayalet Görüntü başlıklı sergide, sanatçının 1990'lardan bugüne ürettiği 18 yapıta yer verildi. Collishaw'un bu sergi için özel olarak, Vehbi Koç Vakfı desteğiyle ürettiği Ödüllü Mahsul başlıklı video yerleştirmesi de dünyada ilk kez Arter'de gösterildi. Mat Collishaw, imgelerin gücünü ustalıkla kullanarak insan ruhunun karanlık taraflarını araştırıyor. Fotoğraf, yağlıboya, heykel ve yerleştirmelerinde, acıyla güzelliği, kayıpla ışığı, çöküşle masumiyeti incelikle iç içe geçiriyor. İmgelerin duygusal manipülasyon potansiyeliyle ilgilenen sanatçı, ümitsizlik, hastalık ve kötülük gibi kavramlarla güzel, davetkâr ve baştan çıkarıcı imgeler yoluyla ilişki kuran işler üretiyor. Sergi, ismini İngilizcesi Afterimage olan bir optik illüzyon teriminden aldı. Bu terim, bakılan veya maruz kalınan görüntünün, kaynağı ortadan kalktıktan sonra da bir süreliğine görünmeye devam etmesini ifade etmek için kullanılıyor. Hayalet Görüntü, bu anlamda Collishaw'un uğraştığı konulara, yapıtlarının görsel işleyişine ve dünyasına dair bir anahtar kavram olarak düşünülebilir. Hayalet Görüntü, Collishaw'un fotoğrafları ve heykellerinin yanı sıra; ışığı, projeksiyon yöntemini ve yüzeylerini alışılmadık biçimlerde kullanan yerleştirmelerini de bir araya getiriyordu. Collishaw üretiminde, eski fotoğraf tekniklerinden LCD ekranlara, her türden durağan ve hareketli görüntü tekniğini bir arada kullanıyor. Işık ise, Collishaw'un işlerinde hem gösterilen şeyin kendisi, hem de bir şeyleri göstermeye yarayan teknik bir araç olarak yer alıyor. UV lambalar ve görüntü tarayıcıları gibi kaynakların yanı sıra, flaşör ve sahne spotları da sanatçının yerleştirmelerinde sıklıkla karşımıza çıkıyor. Collishaw, yapıtlarında ileri teknolojinin yöntemlerini sanat tarihsel göndermelerle beraber kullanarak çarpıcı bir estetik oluşturmayı başarıyor. Örneğin Süpergözetim adlı işi, Bernini'nin Azize Teresa'nın Vecdi heykelindeki imgeye bir masaüstü tarayıcısının ışığını düşürüyor. Ölüler Adası, Arnold Böcklin'in aynı adlı resmini bilgisayar animasyonuyla canlandırıyor. Albrecht Dürer'in The Great Piece of Turf (1503) başlıklı suluboya resmindeki yabani otları anime edip rüzgârda yavaşça dalgalandıran Fısıldayan Otlar ise, hipnotik bir ekran koruyucu animasyonunu andırıyor. Collishaw'un bu sergi için özel olarak ürettiği en yeni işi olan Ödüllü Mahsul, üç boyutlu bir bilgisayar animasyonu. Bu video yerleştirmesinde sanatçı, fotomuhabir Kevin Carter'ın 1993 yılında Sudan'daki kıtlık sırasında çektiği ünlü fotoğrafa animasyon tekniğiyle hareket kazandırıyor. Carter'ın çok zayıf bir kız çocuğuyla bir akbabayı gösteren özgün fotoğrafı, 1994 yılında Pulitzer ödülü almış ve Afrika'daki açlığın simgesine dönüşmüştü. Mat Collishaw işlerinde çiçek, kelebek, kuş ve köpek gibi çeşitli doğa imgelere de yer vererek, aşırı üretim-tüketim, çevre kirliliği, genetik manipülasyon gibi güncel konulara da dikkat çekiyor. Charles Baudelaire'in Kötülük Çiçekleri'ne bir saygı duruşu niteliğindeki son dönem işlerinden Satılmış İlham Perisi, cam vitrinlerin içine yerleştirilmiş, kurşun renkli bir topraktan fışkıran, hasta ve yaralı çiçeklerden oluşuyor. Collishaw'un her birine İngiltere'deki tehlikeli atık dönüşüm şirketlerinin isimlerini verdiği, medyaya doymuş modern kültürün yozlaşmış haline işaret eden bu heykeller, adeta genetik manipülasyonun birer hayaleti gibi Arter'in giriş katında izleyiciyi karşılıyordu.General note: Arter featured Mat Collishaw's first solo exhibition in Istanbul between 2 May and 11 August 2013. Entitled Afterimage, the exhibition was curated by Başak Doğa Temür and brought together 18 works dating from the 90s to the present. It also featured a new video installation funded by the Vehbi Koç Foundation, which the artist has produced exclusively for this exhibition and was premiered at Arter. Mat Collishaw has been exploring the darker side of human nature by using the power of images in his artistic production, which spans a period of over 20 years. In his photographs, oil paintings, sculptures and installations he delicately brings together pain and beauty, loss and light, decay and innocence. Inspired by the potential for emotional manipulation inherent in the image, Collishaw's work employs beautiful, inviting and seductive images in order to tackle concepts such as despair, disease and evil. The exhibition took its title from a term used to describe a specific optical illusion, whereby an image continues to exist even after the stimulation. In this sense, Afterimage could be thought of as a key concept in understanding Collishaw's visual approach and works. Afterimage presented a selection of Collishaw's works that form the myriad intersections of media, material and conceptual themes: his photographs, sculptures and installations that use light, surface and projection in unconventional ways. His work brings together all types of still and moving image production techniques, from old photographic techniques and equipment to LCD screens. Light, in Collishaw's work, is both something that draws focus to itself, and a technical medium used to direct focus upon other things. In addition to light sources such as UV lamps or scanner light, in works like Garden of Unearthly Delights and Deliverance, he also utilises stage tools such as flashers and spotlights. Collishaw often combines this use of advanced technology with references from art history to create a fascinating aesthetic. In Superveillance, for instance, he uses the image of Bernini's marble sculpture entitled Ecstasy of Saint Teresa. In the work, a mechanical light moves vertically behind the image like a desktop scanner, imitating the beams in the Bernini original. For Island of the Dead, Collishaw built a three dimensional map of Arnold Böcklin's The Isle of the Dead using a computer program and introduced a light source to imitate the sun that moves around the island. Whispering Weeds animates the weeds in Albrecht Dürer's watercolour painting The Great Piece of Turf (1503). It appears as if the weeds are softly rustling in the breeze—the work almost has the air of a hypnotic screensaver. Prize Crop, the video installation produced for the exhibition at Arter, is a 3D animation where he sets in motion photojournalist Kevin Carter's iconic Pulitzer Prize-winning 1993 photograph entitled Famine in Sudan. The artist also borrows various elements of nature in his work: butterflies, birds, savage dogs or flowers. The Venal Muse is a work that pays homage to Charles Baudelaire's Les Fleurs du Mal and features diseased or wounded flowers made of artificial resin, sprouting out of lead-coloured soil. On close inspection their fine petals have a flesh-like appearance, with anthropomorphic scars and sores pitting the skin. They are reflections on the depraved state of modern, media-saturated culture or spectres of genetic manipulation.
Tags from this library: No tags from this library for this title.
    average rating: 0.0 (0 votes)
Item type Current location Home library Call number Status Date due Barcode
Exibition Guide Arter Kütüphanesi
Arter Kurum Arşivi
Arter Kütüphanesi
MAT 0001 (Browse shelf) Available 400062

Arter'de 2 Mayıs–11 Ağustos 2013 tarihleri arasında İngiliz sanatçı Mat Collishaw'un Türkiye'deki ilk kişisel sergisi yer aldı. Küratörlüğünü Başak Doğa Temür'ün üstlendiği Hayalet Görüntü başlıklı sergide, sanatçının 1990'lardan bugüne ürettiği 18 yapıta yer verildi. Collishaw'un bu sergi için özel olarak, Vehbi Koç Vakfı desteğiyle ürettiği Ödüllü Mahsul başlıklı video yerleştirmesi de dünyada ilk kez Arter'de gösterildi.

Mat Collishaw, imgelerin gücünü ustalıkla kullanarak insan ruhunun karanlık taraflarını araştırıyor. Fotoğraf, yağlıboya, heykel ve yerleştirmelerinde, acıyla güzelliği, kayıpla ışığı, çöküşle masumiyeti incelikle iç içe geçiriyor. İmgelerin duygusal manipülasyon potansiyeliyle ilgilenen sanatçı, ümitsizlik, hastalık ve kötülük gibi kavramlarla güzel, davetkâr ve baştan çıkarıcı imgeler yoluyla ilişki kuran işler üretiyor.

Sergi, ismini İngilizcesi Afterimage olan bir optik illüzyon teriminden aldı. Bu terim, bakılan veya maruz kalınan görüntünün, kaynağı ortadan kalktıktan sonra da bir süreliğine görünmeye devam etmesini ifade etmek için kullanılıyor. Hayalet Görüntü, bu anlamda Collishaw'un uğraştığı konulara, yapıtlarının görsel işleyişine ve dünyasına dair bir anahtar kavram olarak düşünülebilir.

Hayalet Görüntü, Collishaw'un fotoğrafları ve heykellerinin yanı sıra; ışığı, projeksiyon yöntemini ve yüzeylerini alışılmadık biçimlerde kullanan yerleştirmelerini de bir araya getiriyordu. Collishaw üretiminde, eski fotoğraf tekniklerinden LCD ekranlara, her türden durağan ve hareketli görüntü tekniğini bir arada kullanıyor. Işık ise, Collishaw'un işlerinde hem gösterilen şeyin kendisi, hem de bir şeyleri göstermeye yarayan teknik bir araç olarak yer alıyor. UV lambalar ve görüntü tarayıcıları gibi kaynakların yanı sıra, flaşör ve sahne spotları da sanatçının yerleştirmelerinde sıklıkla karşımıza çıkıyor.

Collishaw, yapıtlarında ileri teknolojinin yöntemlerini sanat tarihsel göndermelerle beraber kullanarak çarpıcı bir estetik oluşturmayı başarıyor. Örneğin Süpergözetim adlı işi, Bernini'nin Azize Teresa'nın Vecdi heykelindeki imgeye bir masaüstü tarayıcısının ışığını düşürüyor. Ölüler Adası, Arnold Böcklin'in aynı adlı resmini bilgisayar animasyonuyla canlandırıyor. Albrecht Dürer'in The Great Piece of Turf (1503) başlıklı suluboya resmindeki yabani otları anime edip rüzgârda yavaşça dalgalandıran Fısıldayan Otlar ise, hipnotik bir ekran koruyucu animasyonunu andırıyor.

Collishaw'un bu sergi için özel olarak ürettiği en yeni işi olan Ödüllü Mahsul, üç boyutlu bir bilgisayar animasyonu. Bu video yerleştirmesinde sanatçı, fotomuhabir Kevin Carter'ın 1993 yılında Sudan'daki kıtlık sırasında çektiği ünlü fotoğrafa animasyon tekniğiyle hareket kazandırıyor. Carter'ın çok zayıf bir kız çocuğuyla bir akbabayı gösteren özgün fotoğrafı, 1994 yılında Pulitzer ödülü almış ve Afrika'daki açlığın simgesine dönüşmüştü.

Mat Collishaw işlerinde çiçek, kelebek, kuş ve köpek gibi çeşitli doğa imgelere de yer vererek, aşırı üretim-tüketim, çevre kirliliği, genetik manipülasyon gibi güncel konulara da dikkat çekiyor. Charles Baudelaire'in Kötülük Çiçekleri'ne bir saygı duruşu niteliğindeki son dönem işlerinden Satılmış İlham Perisi, cam vitrinlerin içine yerleştirilmiş, kurşun renkli bir topraktan fışkıran, hasta ve yaralı çiçeklerden oluşuyor. Collishaw'un her birine İngiltere'deki tehlikeli atık dönüşüm şirketlerinin isimlerini verdiği, medyaya doymuş modern kültürün yozlaşmış haline işaret eden bu heykeller, adeta genetik manipülasyonun birer hayaleti gibi Arter'in giriş katında izleyiciyi karşılıyordu.




Arter featured Mat Collishaw's first solo exhibition in Istanbul between 2 May and 11 August 2013. Entitled Afterimage, the exhibition was curated by Başak Doğa Temür and brought together 18 works dating from the 90s to the present. It also featured a new video installation funded by the Vehbi Koç Foundation, which the artist has produced exclusively for this exhibition and was premiered at Arter.

Mat Collishaw has been exploring the darker side of human nature by using the power of images in his artistic production, which spans a period of over 20 years. In his photographs, oil paintings, sculptures and installations he delicately brings together pain and beauty, loss and light, decay and innocence. Inspired by the potential for emotional manipulation inherent in the image, Collishaw's work employs beautiful, inviting and seductive images in order to tackle concepts such as despair, disease and evil.

The exhibition took its title from a term used to describe a specific optical illusion, whereby an image continues to exist even after the stimulation. In this sense, Afterimage could be thought of as a key concept in understanding Collishaw's visual approach and works.

Afterimage presented a selection of Collishaw's works that form the myriad intersections of media, material and conceptual themes: his photographs, sculptures and installations that use light, surface and projection in unconventional ways. His work brings together all types of still and moving image production techniques, from old photographic techniques and equipment to LCD screens. Light, in Collishaw's work, is both something that draws focus to itself, and a technical medium used to direct focus upon other things.

In addition to light sources such as UV lamps or scanner light, in works like Garden of Unearthly Delights and Deliverance, he also utilises stage tools such as flashers and spotlights.

Collishaw often combines this use of advanced technology with references from art history to create a fascinating aesthetic. In Superveillance, for instance, he uses the image of Bernini's marble sculpture entitled Ecstasy of Saint Teresa. In the work, a mechanical light moves vertically behind the image like a desktop scanner, imitating the beams in the Bernini original. For Island of the Dead, Collishaw built a three dimensional map of Arnold Böcklin's The Isle of the Dead using a computer program and introduced a light source to imitate the sun that moves around the island. Whispering Weeds animates the weeds in Albrecht Dürer's watercolour painting The Great Piece of Turf (1503). It appears as if the weeds are softly rustling in the breeze—the work almost has the air of a hypnotic screensaver.

Prize Crop, the video installation produced for the exhibition at Arter, is a 3D animation where he sets in motion photojournalist Kevin Carter's iconic Pulitzer Prize-winning 1993 photograph entitled Famine in Sudan.

The artist also borrows various elements of nature in his work: butterflies, birds, savage dogs or flowers. The Venal Muse is a work that pays homage to Charles Baudelaire's Les Fleurs du Mal and features diseased or wounded flowers made of artificial resin, sprouting out of lead-coloured soil. On close inspection their fine petals have a flesh-like appearance, with anthropomorphic scars and sores pitting the skin. They are reflections on the depraved state of modern, media-saturated culture or spectres of genetic manipulation.

This software was installed and implemented by Devinim Software Training Consulting using Koha.