Normal view MARC view ISBD view

Başlangıçta, İstanbul 19380-20200 / Sarkis ; metin Cem İleri ; editör Ayşe Orhun Gültekin

By: İleri, Cem.
Publisher: İstanbul : Dirimart , 2020ISBN: 9786055815523.Subject(s): Sanat -- Yapıt -- Eleştiri ve yorum | Sanat -- Kavramsal sanat -- Sarkis -- Türkiye | Monografi | Art -- Works -- Criticism and interpretation | Art -- Conceptual art -- Sarkis -- Turkey | MonographyDDC classification: 700.9561 General note: Basın bülteninden; Dirimart’ın sanat yayıncılığı kapsamlı bir Sarkis monografisiyle devam ediyor. Metnini Cem İleri’nin kaleme aldığı, Ayşe Orhun Gültekin editörlüğünde hazırlanan, tasarımını Bülent Erkmen’in üstlendiği kitap Sarkis’in ağırlıklı olarak İstanbul’da ve Türkiye’nin birkaç diğer şehrinde açtığı sergileri ve ürettiği işleri bir araya getiriyor. Bir sanatçının sadece bir şehir bağlamında ürettiği işlere odaklanan yayınlara pek rastlanılmadığını hesaba kattığımızda bu kitabın önemi daha da ortaya çıkıyor. İki ana bölüm olarak kurgulanan kitabın ilk bölümünde Cem İleri, Sarkis’in yapıtındaki otobiyografik unsurların izini sürmenin yanı sıra sanatçının edebiyat, felsefe, müzik vb. alanlarla kurduğu bilinçli veya sezgilere dayalı etkileşim kanallarını derinlemesine irdeliyor. Ortaya çıkan özetle şu: Sarkis’in yapıtını besleyen kaynaklar, onun bu kaynaklara getirdiği yorumlarla daha da zenginleşiyor. İster Paradjanov, Tarkovski, Sevim Burak veya şu sıralar Dirimart’ta devam eden UNTITLED başlıklı sergisinin merkezlerinden birine yerleştirdiği Aliye Berger olsun, ister John Cage, Edvard Munch veya müziğin büyük yaratıcısı Johann Sebastian Bach olsun, ya da gündelik hayatın içinden bir anlığına kopup Sarkis’in algı uzayına dahil olan en sıradanından bir karşılaşma olsun, görünen o ki, Sarkis bütün bu “pırıltılara” elini korkusuzca uzatıp, hiç ayrım yapmadan, bir çocuk merakıyla dokunabiliyor. Cem İleri’nin baş döndürücü ivmelerle ilerleyen yazısının ortaya koyduğu en çarpıcı olgu bu olsa gerek. Kitabın ikinci bölümünde, Sarkis’in burada, İstanbul’da, doğup büyüdüğü bu şehirde açtığı sergilerin ve ürettiği işlerin 1960’tan günümüze bir dökümü yapılıyor. Kronolojik olarak ilerleyen sergiler bölümüne baktığımızda Sarkis’in 1964 yılında Paris’e gitmeden önce birkaç kişisel sergi açtığını ve bazı karma sergilere katıldığını görüyoruz. Asıl patlama 1986 yılında Maçka Sanat Galerisi’nde açtığı Çaylak Sokak sergisiyle oluyor. Türkiye sanat ortamı için bir kırılma anı, dahası bir milat kabul edilen bu “olay”dan sonra Sarkis’in İstanbul’da daha sık sergi açtığını, etkinliklere katıldığını, tartışmaların merkezinde yer aldığını, sanatsal mücadelesini bugüne kadar ödün vermeden sürdürdüğünü gözlemliyoruz. Kitabın ön ve arka kapağında, Sarkis’in Dirimart’taki UNTITLED başlıklı kişisel sergisinde de gösterilen “Yanık Kasa” yer alıyor: 19380-19920-20200. Bu işin, Sarkis’in alameti farikalarından olan kimi tarihlerin sonuna “0” ekleyerek zamanlara müdahale etme merakının ilk ürünlerinden biri olduğunu düşünürsek, sanatseverlere sunduğumuz bu monografik çalışmanın daha kapağından başlayarak binyıllara ışınlanmaya çoktan hazır olduğunu ileri sürebilirizGeneral note: Locus Solus sergisiyle bağlantılıdır = Related to Locus Solus exhibitionGeneral note: Sarkis "SONSUZ" sergisiyle bağlantılıdır = Related to Sarkis "ENDLESS" exhibition
Tags from this library: No tags from this library for this title.
    average rating: 0.0 (0 votes)
Item type Current location Home library Call number Status Date due Barcode
Books Books Arter Kütüphanesi
Arter Kütüphanesi
Arter Kütüphanesi
700.9561 SAR 2020 (Browse shelf) Available 105111

Basın bülteninden;
Dirimart’ın sanat yayıncılığı kapsamlı bir Sarkis monografisiyle devam ediyor.
Metnini Cem İleri’nin kaleme aldığı, Ayşe Orhun Gültekin editörlüğünde
hazırlanan, tasarımını Bülent Erkmen’in üstlendiği kitap Sarkis’in ağırlıklı
olarak İstanbul’da ve Türkiye’nin birkaç diğer şehrinde açtığı sergileri ve
ürettiği işleri bir araya getiriyor. Bir sanatçının sadece bir şehir bağlamında
ürettiği işlere odaklanan yayınlara pek rastlanılmadığını hesaba kattığımızda
bu kitabın önemi daha da ortaya çıkıyor. İki ana bölüm olarak kurgulanan
kitabın ilk bölümünde Cem İleri, Sarkis’in yapıtındaki otobiyografik
unsurların izini sürmenin yanı sıra sanatçının edebiyat, felsefe, müzik
vb. alanlarla kurduğu bilinçli veya sezgilere dayalı etkileşim kanallarını
derinlemesine irdeliyor. Ortaya çıkan özetle şu: Sarkis’in yapıtını besleyen
kaynaklar, onun bu kaynaklara getirdiği yorumlarla daha da zenginleşiyor.
İster Paradjanov, Tarkovski, Sevim Burak veya şu sıralar Dirimart’ta devam
eden UNTITLED başlıklı sergisinin merkezlerinden birine yerleştirdiği Aliye
Berger olsun, ister John Cage, Edvard Munch veya müziğin büyük yaratıcısı
Johann Sebastian Bach olsun, ya da gündelik hayatın içinden bir anlığına
kopup Sarkis’in algı uzayına dahil olan en sıradanından bir karşılaşma olsun,
görünen o ki, Sarkis bütün bu “pırıltılara” elini korkusuzca uzatıp, hiç ayrım
yapmadan, bir çocuk merakıyla dokunabiliyor. Cem İleri’nin baş döndürücü
ivmelerle ilerleyen yazısının ortaya koyduğu en çarpıcı olgu bu olsa gerek.
Kitabın ikinci bölümünde, Sarkis’in burada, İstanbul’da, doğup büyüdüğü bu
şehirde açtığı sergilerin ve ürettiği işlerin 1960’tan günümüze bir dökümü
yapılıyor. Kronolojik olarak ilerleyen sergiler bölümüne baktığımızda Sarkis’in
1964 yılında Paris’e gitmeden önce birkaç kişisel sergi açtığını ve bazı
karma sergilere katıldığını görüyoruz. Asıl patlama 1986 yılında Maçka Sanat
Galerisi’nde açtığı Çaylak Sokak sergisiyle oluyor. Türkiye sanat ortamı için
bir kırılma anı, dahası bir milat kabul edilen bu “olay”dan sonra Sarkis’in
İstanbul’da daha sık sergi açtığını, etkinliklere katıldığını, tartışmaların
merkezinde yer aldığını, sanatsal mücadelesini bugüne kadar ödün
vermeden sürdürdüğünü gözlemliyoruz.
Kitabın ön ve arka kapağında, Sarkis’in Dirimart’taki UNTITLED başlıklı kişisel
sergisinde de gösterilen “Yanık Kasa” yer alıyor: 19380-19920-20200. Bu işin,
Sarkis’in alameti farikalarından olan kimi tarihlerin sonuna “0” ekleyerek
zamanlara müdahale etme merakının ilk ürünlerinden biri olduğunu
düşünürsek, sanatseverlere sunduğumuz bu monografik çalışmanın daha
kapağından başlayarak binyıllara ışınlanmaya çoktan hazır olduğunu ileri
sürebiliriz

Locus Solus sergisiyle bağlantılıdır = Related to Locus Solus exhibition

Sarkis "SONSUZ" sergisiyle bağlantılıdır = Related to Sarkis "ENDLESS" exhibition

Click on an image to view it in the image viewer

This software was installed and implemented by Devinim Software Training Consulting using Koha.