Marc Quinn : (Record no. 8699)

000 -LEADER
fixed length control field 06226nam a22001937a 4500
008 - FIXED-LENGTH DATA ELEMENTS--GENERAL INFORMATION
fixed length control field 200716s ||||| |||| 00| 0 tur d
040 ## - CATALOGING SOURCE
Transcribing agency arter
041 ## - LANGUAGE CODE
Language code of text/sound track or separate title Türkçe
-- Ingilizce
090 ## - LOCALLY ASSIGNED LC-TYPE CALL NUMBER (OCLC); LOCAL CALL NUMBER (RLIN)
Classification number (OCLC) (R) ; Classification number, CALL (RLIN) (NR) MAR 0001
245 ## - TITLE STATEMENT
Title Marc Quinn :
Remainder of title Aklın Uykusu = The Sleep of Reason /
Statement of responsibility, etc. küratör = curator Selen Ansen
260 ## - PUBLICATION, DISTRIBUTION, ETC.
Place of publication, distribution, etc. İstanbul :
Name of publisher, distributor, etc. Arter,
Date of publication, distribution, etc. 8 Şubat - 27 Nisan 2014 |
-- 8 February - 27 April 2014.
500 ## - GENERAL NOTE
General note Aklın Uykusu, Marc Quinn'in 1999 yılından bu yana ürettiği 30'dan fazla yapıtı bir araya getirdi. Quinn'in kullandığı malzeme ve tekniklerin çeşitliliğini yansıtan sergide, sanatçının üretiminde merkezi öneme sahip yapıtlarla birlikte, son dönemde gerçekleştirdiği ve ilk kez Arter'de gösterilen resim ve heykeller de bulunuyordu. Küratörlüğünü Selen Ansen'in üstlendiği Aklın Uykusu, sanatçının 1990'lardan bu yana üretiminde ele almayı sürdürdüğü tarih, zaman ve mekân, beden ve kimlik gibi konulara odaklanırken; doğayla kültür ve sanatla bilim arasındaki ilişkiyi ve sanatın teknolojiye bağımlılığını da tartışmaya açmayı hedefliyordu.<br/><br/>Serginin başlığı, Goya'nın The Sleep of Reason Produces Monsters (Aklın Uykusu Canavarlar Üretir) başlıklı gravüründen esinlendi. Goya'nın Los Caprichos (1799) başlıklı serisinin parçası olan bu gravürde, sanatçı kendisini uyurken ve etrafı hayal ürünü canavarlar ve kâbuslarla kuşatılmış olarak resmetmiştir. Gravürün başlığından esinlenilerek isimlendirilen sergi, "aklın uykusu"nu bir yandan varoluşun ve yokoluşun, öte yandan hayat ve sanatın birbirlerini beslediği bir geçiş ve etkileşim alanı olarak kurguluyordu. <br/><br/>Böylelikle hayal gücümüzün perdesini aralamayı, algımızı görünmez olana ve aklın susturmak istediğine doğru genişletmeyi öneriyordu.<br/><br/>Marc Quinn'in yapıtları çoğu zaman insanlık tarihine, yaradılış sürecine, evren ve zaman kavramlarına göndermeler içerir. Sanatçının 1991 yılından bu yana kendi kanını kullanarak ürettiği otoportreleri ve insan bedeni için standartlaştırılmış estetik "norm"ları tersine çeviren heykelleri, Kendi/Öteki, Beden/Zihin, Doğa/Kültür gibi ikiliklerin yapaylığına ve tarihselliğine işaret eder; pek çok yapıtı Yaşam/Ölüm, Doğum/Yokoluş gibi karşıtlıkların bir arada varolma hallerini araştırır.<br/><br/>Sanatçı, "iç" ve "dış" arasındaki ilişkiyi beden aracılığıyla okumaya açan yapıtlarında "iç"e etkileyici ve kafa karıştırıcı bir görünürlük kazandırırken, "dış"ı "iç"i çevreleyen ve tanımlayan bir alan olarak ele alıyor. Sanat kuramcısı Selen Ansen, Aklın Uykusu sergisini, "iç"le "dış" arasındaki bir geçiş alanı olarak "eşik" kavramı etrafında kurguladı. Sergi, "iç" ve "dış" kavramlarının tarihsel ve kültürel inşasını merkezine alarak, dünyayı algılayışımızı belirleyen kategorilere, kendimizi inşa ederken "dışarı"yla ve "öteki"yle kurduğumuz ilişkilere dair pek çok gönderme içeriyordu.
500 ## - GENERAL NOTE
General note <br/><br/><br/>Marc Quinn's first solo exhibition in Turkey, The Sleep of Reason brought together more than 30 works the artist has produced since 1999. Presenting the wide range of media and materials used by Marc Quinn, the exhibition featured a number of his seminal works along with some of his most recent paintings and sculptures, which were shown for the first time at Arter. Curated by Selen Ansen, The Sleep of Reason revolved around history, time and space, body and identity related themes, which the artist has been exploring since the 1990s and proposed an investigation into the relationship between nature and culture as well as the interaction between art and technology through dependency.<br/><br/>The exhibition's title was inspired by Goya's etching The Sleep of Reason Produces Monsters (from the series of aquatint plates entitled Los Caprichos, 1799). In the etching, the artist represents himself sleeping, surrounded by the products of his own imagination, monsters and nightmares. Named in reference to this etching and departing from its moral and historical context, The Sleep of Reason proposed an extension of our perception towards the realm of the immaterial or that of the invisible by connecting the particular to the universal and challenging our framing of reality.<br/><br/>Marc Quinn's works often abound with references to the complex process of Creation, linking human history to the cyclic temporality of the universe. The self-portraits he has been producing since 1991 using his own frozen blood, or his sculptures that invert the aesthetic norms culturally standardized for the human body, underline the artificial, temporal and historical nature of dualisms that define human life (Self/Other, Body/Mind, Nature/Culture) while exploring the mutual belonging of differences or binary oppositions such as Life/Death, Birth/Destruction. In his works, "the body" operates as a site through which the artist suggests new readings of the relationship between the "inside" and the "outside".<br/><br/>Quinn's works offer the "inside" a new, fascinating and troubling visibility, whereas the "outside" is revealed as being constitutive of the "inside", both finding a common ground by being re-cast in the artificiality of the artwork. Art theoretician Selen Ansen devised the exhibition around the theme of "threshold", as a passageway and as a space of reversibility between internal and external: the historical and abstract notions which refer to the categories that shape our understanding of the world, as well as our relationship to the Other in the construction of our selves.
650 #0 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
9 (RLIN) 1295
Topical term or geographic name entry element Sergiler
Form subdivision Rehber
General subdivision Marc Quinn
Chronological subdivision Arter İstiklal - İletişim - Medya ve Pazarlama - Sergi görsel kimliği
650 #0 - SUBJECT ADDED ENTRY--TOPICAL TERM
9 (RLIN) 1283
Topical term or geographic name entry element Exhibition
Form subdivision Guide
General subdivision Arter İstiklal - Communication - Media and Marketing - Exhibition visual identity
856 ## - ELECTRONIC LOCATION AND ACCESS
Uniform Resource Identifier http://kutuphane.arter.org.tr/cgi-bin/koha/opac-retrieve-file.pl?id=6b30c1dcecebc318fcac2afd5de110aa
Link text Marc Quinn : Aklın Uykusu - Rehber
856 ## - ELECTRONIC LOCATION AND ACCESS
Uniform Resource Identifier http://kutuphane.arter.org.tr/cgi-bin/koha/opac-retrieve-file.pl?id=d72129e9855345c5ed2acd7de8b3fcfa
Link text Marc Quinn : The Sleep of Reason - Guide
942 ## - ADDED ENTRY ELEMENTS (KOHA)
Source of classification or shelving scheme
Koha item type Exibition Guide
Holdings
Withdrawn status Lost status Source of classification or shelving scheme Damaged status Not for loan Permanent Location Current Location Shelving location Date acquired Full call number Barcode Date last seen Price effective from Koha item type
          Arter Kütüphanesi Arter Kütüphanesi Arter Kurum Arşivi 2020-07-16 MAR 0001 400091 2020-07-16 2020-07-16 Exibition Guide

This software was installed and implemented by Devinim Software Training Consulting using Koha.